چند توصیه برای ریکاوری روانی پس از مسابقه

/, ورزشکاران/چند توصیه برای ریکاوری روانی پس از مسابقه

چند توصیه برای ریکاوری روانی پس از مسابقه

ساعات و روزهای پس از یک مسابقه لحظات بسیار مهمی از نظر روانشناسی ورزش هستند که اغلب از سوی ورزشکاران و مربیان نادیده گرفته می‌شوند.

متأسفانه این نادیده گرفتن در مواقعی که ورزشکار یا تیم به طور کامل حذف شده و قرار نیست به زودی در مسابقه‌ای دیگر شرکت کند بیشتر می‌شود.

 بنابراین تصمیم دارم در مورد ریکاوری روانی پس از مسابقه از آنچه که تا کنون در مقالات،کتاب‌های روانشناسی ورزش و تجربه‌ی کاری‌ام با ورزشکاران حرفه‌ای بدست آورده‌ام چند نکته‌ی ارزشمند را به اشتراک بگذارم.

در وضعیت آخر نمانید

ماندن بیش از حد در آخرین هیجانات تجربه شده (چه غم، چه شادی و…)، یکی از اشتباهاتی است که بسیاری از ورزشکاران و مربیان به طور ناخواسته گرفتار آن می‌شوند.

ماندن بیش از حد در غم و سوگِ شکستی که داشته‌اید شما را به افسردگی می‌کشاند و در مقابل ماندن بیش از حد در هیجانات مثبتی که از یک برد شیرین بدست آورده‌اید؛ ممکن است تبدیل به اعتماد به نفس کاذب شود.

 در هر دو موقعیت، یعنی افسردگی پس از شکست و اعتماد بنفس کاذب پس از پیروزی، ذهن شما به گونه‌ای دستور خواهد داد که شما را از تلاش کردن بهینه برای دستیابی به اهداف بعدیتان دور خواهد کرد که این موضوع برای ورزشکاران و مربیان یک فاجعه به حساب می‌آید.

با مهارت آرامسازی ذهن و جسم خود را آرام کنید

همانطور که پس از هر مسابقه با انجام حرکات کششی، تغذیه مناسب، حوضچه یخ و…  به بازگشت به حالت اولیه بدن خود می‌پردازید؛ می‌توانید با تمرین مهارت آرامسازی، ذهن و جسم خود را از تنش‌های حاصل از مسابقه رها کنید و به حالت اولیه بازگردید. آرامسازی یکی از مهارت‌های کلیدی روانی ورزشکاران موفق است که از آن به شکل‌های متنوعی بهره می‌برند.

علاوه بر مهارت آرامسازی، گوش دادن به موسیقی‌هایی که برای شما آرامبخش است می‌تواند در بازگشت به حالت اولیه ذهن شما کمک کننده باشد.

سید احمد قاضی عسگر 

مربی و مدرس مهارت‌های ذهنی

روانشناس ورزش تیم‌های ملی

توسط | ۱۳۹۷-۱۱-۲۵ ۱۴:۵۸:۰۵ +۰۳:۳۰ ۲۵ام بهمن, ۱۳۹۷|مربیان, ورزشکاران|بدون دیدگاه

درباره نویسنده:

احمد قاضی عسگر
من احمد قاضی عسگر ...

دیدگاه خود را بنویسید

نوشته‌های تازه

دسته بندی مقالات