تاثیر شگفت انگیز کلمات بر تمرکز ورزشکاران

از دست دادن تمركز و اعتماد به نفس يكي ازمهم ترين علل افت عملكرد ورزشكاران است. تمركز معمولا بعد از انجام يك خطا يا يك اشتباه از دست مي رود و متعاقب آن عملكرد ورزشكار در طي زمان هاي بحراني مسابقه مختل مي شود. راه مواجهه با اين مشكل اين است كه ورزشكار عبارات يادآور را به كار گيرد. تمام كلمات و عباراتي كه ورزشكار در طي مسابقه زمزمه مي كند يا از فكرش مي گذرد، از جمله عبارات يادآور هستند.
عبارات يادآور چيست؟ 

يك عبارت يادآور، عبارتي است كوتاه كه يادآور اين نكته است كه تمركزتان را بازيابي كنيد. عبارت يادآور همچنين به شما كمك مي كند كه افكار پريشان و منفي را كه برعملكردتان اثر مي گذارند، متوقف كنيد . اين عبارات بايد ویژگی های زیر را دارا باشند:

فردي باشد: 
شما بايد عبارتي را پيدا كنيد كه براي خودتان مؤثر باشد، مممكن است يك كلمه مثل سرسخت باشد به نشانة اين مفهوم كه من سرسخت هستم. ممكن است يك كلمه مانند “برتري” باشد كه نشان مي دهد من به برتري خود اعتقاد دارم . حتي ممكن است يك مجموعه كوتاه از كلمات را شامل شود . يك راه براي ساختن عبارت يادآور اين است كه از خود بپرسيم، “اگر من برای بهترين ورزشكار شدن، چگونه باید عمل کنم”؟ اغلب اوقات، ورزشكاران اين سؤال را با كلماتي مطمئن و با شكل گيري تصاويري در ذهن پاسخ مي دهند. شما هم زماني صرف كنيد و فكر كنيد كه به سؤال بالا چه پاسخي مي دهيد؟ زيرا عبارتي كه براي شما قابل قبول باشد مؤثرترين عبارت خواهد بود.

مثبت باشد: 
براي اينكه بازيابي تمركز بعد از انجام خطا آسان شود، عبارت يادآور بايد مثبت باشد. گفتگوهاي دروني منفي كه با عملكرد ضعيف پيوند مي خورند، زيان بخش و مضطرب كننده خواهند بود. بر عبارتي تمركز كنيد كه شما را به اوج مي رساند. به ياد داشته باشيد كه زياد از خود انتقاد نكنيد؛ “چه اشتباه وحشتناكي ”، “ديگه تمومه”، “خراب كردي ”! عباراتي هستند كه احتمالاً وضعيت را بدتر خواهند كرد.

كوتاه باشد: 
عبارات يادآور مناسب وكوتاه، به بازيافت سريع تمركز كمك مي كنند. عبارت طولاني “من تمركز خودم را در هنگام سرويس زدن حفظ مي كنم”زياد سودمند نيست. بعضي از ورزشكاران عبارت يك كلمه اي مثل “تمركز” يا “محكم در مسابقه ” را ترجيح مي دهند كه از عبارات طولاني اثرگذار تر است.

چگونه بايد عبارات يادآور را در طي مسابقه به كار گرفت؟ 

به كارگيري يك عبارت يادآور براي حفظ يا بازيافت تمركز در طي مسابقه دشوار نيست، اما نياز به تمرين دارد. عبارت يادآور را به‌همراه يك نفس عميق بازگو كنيد تا تمركزتان را باز يابيد و تنش عضلاني را كه به دليل اضطراب ايجاد شده كاهش دهيد. بنابراين زماني كه احساس ميكنيد تمركز نداريد يا نمي توانيد پس از يك اشتباه متمركز شويد، از عبارات يادآور استفاده كنيد.

مراحل به كارگيري عبارت يادآور بشرح زير است: 

هوا را از طريق بيني تان طي 4 شماره فرو بريد؛
براي 1 يا 2 ثانيه آن را نگه داريد؛
هوا را از طريق دهانتان طي 4 شماره بيرون دهيد؛
در حاليكه عمل بازدم را انجام مي دهيد، عبارت يادآور خود را در ذهن بيان كنيد؛
بازدم و عبارت يادآور را به عنوان كمكي براي بازيافت
تمركز در مسابقه به كار گيريد؛

تمرين عبارات يادآور 

مؤثر واقع شدن استفاده از عبارات يادآور نياز به تمرين دارد .پس از اينكه عبارت فردي و قابل قبول خود را انتخاب كرديد، آن را بارها و بارها در موقعيت هاي مختلف تمرين كنيد. به طور مثال زماني كه روي سرويس يا جاگيري در واليبال تمرين مي كنيد، روي عبارت يادآور بازيابی تمركز خود كار كنيد و نفس عميق شكمي بكشيد؛ در نتيجه اين تكنيك در مسابقه مؤثرتر عمل خواهد كرد . بعد از تمرين اين تكنيك، متوجه خواهيد شد كه استفاده از آن در مسابقه و موقعيت هاي استرس زا برايتان راحت تر شده است.

 

نگارش شمسی صنعتی منفرد

بروشورهای آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما محفوظ می ماند


*